woensdag 15 april 2015

471. 5 Day Art Challenge, Day 4

De komende dagen plaats ik, nadat ik genomineerd werd door Hans Lijklema, op Facebook 5 dagen lang 'oude meuk', met andere woorden jeugdwerk en tekenwerk dat ik al jaren geleden maakte, nog voor het Eppo tijdperk. Omdat ik een ieder zonder Facebook account dit werk niet wil onthouden, hierbij deze '5 Day Art Challenge' ook op deze blog. Vandaag dag 4.


Vandaag een selectie uit vroege illustraties die ik maakte in de periode 1991-1996. 









Soms maakte ik ze alleen voor mijzelf omdat ik er zin in had, maar vaak ook omdat iemand erom vroeg (in opdracht dus). En altijd om heel veel te oefenen!


De tekening die ik mij nog steeds heel goed herinner is die met het stelletje op de brommer voor een kasteel langsrijdt. Dit is tekening uit een serie van 2 die ik in 1991 maakte voor een tekenwedstrijd van het vakblad ‘Bibliotheek en Samenleving’. Bleek dat ik de enige inzender was, waardoor de wedstrijd werd gecanceld. Wel werden beide illustraties (betaald) geplaatst. Dat was trouwens direct de eerste keer dat mijn werk samen met dat van collega stripmaker Eric Heuvel​ in hetzelfde blad werd gepubliceerd…Voor mij een hele eer!


Veel strips maakte ik in de periode niet (af), al was ik wel bezig met de opzet van  een lang avonturenverhaal, en in 1995-1996 maakte ik nog wel zes 1 pagina stripjes voor het boeken- en kunsttijdschrift ‘Afslag Noord’, met in de hoofdrol een zekere Victor Reuter die heel veel later weer op zou duiken in mijn werk.

2 opmerkingen:

Fokko zei

Leuk en interessant, IJsbrand. Ik zie dat je al geoefend had hoe een schip te tekenen, gezien de Albatros en de Zeemeeuw. ;-)

IJsbrand Oost zei

Jazeker Fokko. Maar de Gecor is echt veel beter! :-)