dinsdag 14 april 2015

470. 5 Day Art Challenge, Day 3

De komende dagen plaats ik, nadat ik genomineerd werd door Hans Lijklema, op Facebook 5 dagen lang 'oude meuk', met andere woorden jeugdwerk en tekenwerk dat ik al jaren geleden maakte, nog voor het Eppo tijdperk. Omdat ik een ieder zonder Facebook account dit werk niet wil onthouden, hierbij deze '5 Day Art Challenge' ook op deze blog. Vandaag dag 3.


Mijn eerste wankele schreden op een strippodium waren een direct gevolg van mijn kennismaking met Hans Lijklema, in antiquariaat ‘Succes’ van Geert Postma in de Oude Kijk in ’t Jatstraat in Groningen.
We kwamen er al snel achter dat we allebei stripliefhebbers waren, en ook dat we allebei zelf 
probeerden stripjes te maken.


Hans zat (samen met Willem Naber) in de redactie van het Stripschap blad ‘Wartaal’ en toen er op het laatste moment voor het Wartaal nummer ter gelegenheid van de Stripdagen in Haarlem 1992 nog een covertekening moest komen vroeg Hans mij om die tekening te maken.
Daarna maakte ik nog een 4 pagina verhaal voor Wartaal en ik geloof ook nog een aantal losse tekeningen (maar dat is iets voor ‘Achter de schermen van… Max Miller: Moordkunsten).


En samen met Hans Lijklema maakte ik in die periode ook 6 afleveringen van de gagstrip MacInnes, over een schotse ontdekkingsreiziger met een voorliefde voor Yellow Bear Whiskey. We bedachten en schreven de verhaaltjes samen, ik zette de tekeningen in potlood en Hans inktte de definitieve stroken. We hebben er destijds ook nog een boekje van gemaakt in een oplage van zo’n 50 stuks.

De Wartaal periode duurde niet erg lang, de vriendschap en samenwerking met Hans wel, want tot op de dag van vandaag werken we samen!

Geen opmerkingen: