donderdag 27 maart 2014

428. De Orde van de Blauwe Steen: Einde(lijk)!


Het maken van lange stripverhalen is een kwestie van lange adem en langere tijd stug doorwerken. Dat was niet anders bij het Max Miller verhaal 'De Orde van de Blauwe Steen'.


Frank en ik startten met de voorbereidingen van dit verhaal in het najaar van 2011 met een bezoek aan de Sint Walburgiskerk en Librije in Zutphen, en begin 2012 (toen Frank nog volop aan het schrijven was) begon ik vol goede moed met tekenen van de eerste pagina's. Helaas, veel andere projecten hielden de productie op en ik kwam in dat jaar niet veel verder dan 15 geschetste en enkele volledig uitgewerkte pagina's.


Anders was het in 2013: vanaf medio februari kon ik echt tijd vrij maken en heb ik (naast wat grote en kleine losse illustraties) volop kunnen doorwerken aan het tekenen van dit nieuwe Max Miller verhaal. En met resultaat, want iets meer dan een jaar later kon ik de laatste inktlijn zetten!


Bij het voltooien van elk Max Miller verhaal tot nu toe ben ik altijd weer blij dat ik het gered heb. Op elke laatste pagina staat dan ook in potlood achter EINDE -lijk! om aan te geven dat ik er (wel) klaar mee ben. Niet omdat ik het vervelend vond om het verhaal te tekenen -integendeel, maar omdat het afronden van zo'n laatste pagina weer ruimte geeft voor het uitwerken van nieuwe ideeën, verhalen en tekeningen die al door mijn (en Frank's) hoofd spelen.


Oh, en dan nog even een mijlpaal die genoemd moet worden: pagina 46 van 'De Orde van de Blauwe Steen' markeert tevens de 100ste gepubliceerde Max Miller pagina! Wat mij betreft op naar de volgende 100!


Deze laatste aflevering in Eppo van de Orde van de Blauwe Steen markeert dus weliswaar het einde van dit verhaal (waarop Jildou, Frank en ikzelf op het terras van de Kosterij in Groningen na een jaar keihard werken dan ook terecht het glas heffen), maar is eigenlijk alleen maar de opmaat naar de verhalen die nog gemaakt gaan worden! 

Nu eerst op naar het verschijnen van het stripalbum op de Stripdagen in Haarlem op 31 mei - 1 juni a.s., maar daarna (en ook daarvoor al) gaan we weer volop aan de slag met het volgende Max Miller verhaal... 

...Wordt vervolgd dus!

Geen opmerkingen: