vrijdag 14 maart 2014

426. De Orde van de Blauwe Steen: correcties


Al eerder schreef ik op deze blog dat ik niet de illusie heb dat ik alles historisch correct heb getekend in het nieuwe Max Miller verhaal. Maar dat wil niet zeggen dat ik niet geprobeerd heb de meest in het oog springende objecten zo historisch accuraat mogelijk af te beelden. Ondanks dat nobele streven zijn er toch een paar foutjes in de tekeningen geslopen die voor het stripalbum gecorrigeerd gaan worden.



Wie bovenstaande tekening vergelijkt met de foto daar weer boven zal wellicht het idee hebben dat de tekening en de foto goed op elkaar aansluiten, en dat is ook zo. Toch is dit niet een correcte weergave van de Sint Walburgiskerk en -toren in Zutphen anno 1577 (het jaartal van het stripplaatje), want...



...de oorspronkelijke (veel hogere en spitse) toren is afgebrand in 1600, terwijl de huidige toren in het stripplaatje is afgebeeld...



... en de dakruiter op het hoogkoor is pas geplaatst in 1729 en zou dus op een tekening anno 1577 niet voor mogen komen!



Van de oorspronkelijke toren van voor 1600 kon ik bij het tekenen van pagina 11 geen afbeelding vinden en dus tekende ik toch maar de huidige toren. Voordeel was wel dat de toren grotendeels wordt afgedekt door een tekstkader, maar het zat mij niet lekker.



Maar toen ik voor pagina 41 en verder op internet nog wat aanvullende afbeeldingen zocht kwam ik eindelijk toch een tekening tegen van de oorspronkelijke toren. Of deze werkelijk historisch correct is weet ik niet, maar het komt dichter in de buurt van de werkelijkheid dan de vorm van de huidige toren.



Ook de informatie over de dakruiter kwam ik tijdens het tekenen van pagina 41 tegen en dus kon ik op deze pagina de Walburgiskerk anno 1577 al wel correct tekenen: zonder dakruiter dus.



Voor pagina 11 tekende ik, wel pas na het afronden van pagina 46, op een los vel opnieuw de toren van de Walburgiskerk en deze keer de versie van voor 1600. Deze toren monteerde ik digitaal in de lijntekening voor pagina 11 en tegelijkertijd poetste ik de dakruiter digitaal weg.



Daarmee zal in het album op pagina 11 een meer historisch correcte tekening van de Walburgiskerk anno 1577 staan afgebeeld. En dat geeft een goed gevoel!

Geen opmerkingen: