zaterdag 21 december 2013

411. De Orde van de Blauwe Steen: Martinikerk


In aflevering 8 van Max Miller en de Orde van de Blauwe Steen komt Max na een enerverende rit in een Fiat 500 aan bij de Martinikerk / -toren in Groningen.


Toen Frank en ik alweer lang geleden aan het plotten waren, was het voor mij al wel duidelijk dat de Martinikerk een rol moest spelen in het nieuwe Max Miller verhaal. En nu pas, op pagina 22, zijn we eindelijk waar ik als tekenaar toen al graag wilde zijn!
Normaal gesproken wordt de Martinikerk (en Martinitoren) getoond vanaf de Grote Markt. In het scenario beschreef Frank de aankomst van Max dan ook op Grote Markt met als achtergrond de toren en kerk (waarschijnlijk beïnvloed door alle beeldmateriaal), maar ik had een ander beeld voor ogen, en met reden.
Als je namelijk de Martinitoren vanaf de Grote Markt helemaal in beeld wilt krijgen, sta je met je 'camera' toch al gauw op de terrassen aan de zuidkant van de Grote Markt, en dan zijn de in werkelijkheid imposante toren en kerk helemaal niet zo imposant meer. Maar als je de Martinikerk in een laag perspectief tekent vanaf de Sint Jansstraat, ter hoogte van de Popkenstraat, dan wordt het de lezer al snel duidelijk dat we hier te maken hebben met een groot en een imposant middeleeuws bouwwerk. En als je de kerk vanaf dit punt tekent, dan is de toren op de achtergrond ook gelijk voor een flink deel in beeld. En laten beide nou een belangrijke rol in ons verhaal spelen!


Natuurlijk wilde ik ook laten zien dat de Martinitoren qua grootte bepaald niet onderdoet voor de Martinikerk en dus tekende ik de onderkant van de toren op pagina 23, gezien vanaf (jawel) de Grote Markt.
Zo'n tekening begin ik altijd met een uitgewerkt decor zonder toeters en bellen. Als dat staat als een huis (of een toren), voeg ik de overige elementen toe.


Eerst in een ruwe opzet van straatelementen en figuranten...


...die ik daarna stukje bij beetje verder uitwerk. Eerst het terras en de mensen verder op de achtergrond...


...daarna op de voorgrond links en rechts van het midden twee touristen en studenten met een bakfiets (authentiek), zodat de tekening meer diepte krijgt en er als het waren een kader om Max bij de ingang van de toren heen gecreëerd wordt. De tekstballon tenslotte geeft nog duidelijker aan waar Max zich in de tekening bevindt.


Daarna is het lekker potloden, inkten en kleuren. En zo is deze tekening nu in Eppo te aanschouwen.


Maar eigenlijk is het exterieur van de kerk en toren het in het verhaal niet zo belangrijk. De zoektocht van ons drietal speelt zich voornamelijk af in de kerk (en dan in het bijzonder op de gewelven) en in de toren. Alhoewel... een aantal cruciale scènes spelen zich toch weer buiten af. Maar dat is iets voor de komende afleveringen.

Wordt vervolgd...

Geen opmerkingen: