woensdag 17 juli 2013

384. Groninger Forum


Ik heb iets met de stad Groningen, niet in de laatste plaats omdat ik er jaren gewoond heb. In mijn tekenwerk speelt 'Stad' dan ook regelmatig een rol. 
Jarenlang heb ik voor de Milieudienst van Groningen strips en illustraties (vaak op posterformaat) gemaakt. En toen dat ophield heb ik een soort fictief Groningen gebruikt als thuisbasis voor Max Miller, dus ziet de oplettende Groninger afgeleiden van Groninger decors terug in de verhalen 'Spelbederf' en 'Moordkunsten'.


In 'De Orde van de Blauwe Steen' gaan Frank en ik nog een stapje verder door een deel van het verhaal daadwerkelijk te situeren in de stad Groningen. Dat kan ook niet anders, want we gebruiken voor dit verhaal wel heel bekende stukjes Groningen, zoals het hoofdstation en de Grote Markt. 
Die Grote Markt heb ik jaren geleden al eens getekend voor de Milieudienst, maar zoals ik dit centraal geleden stukje stad toen tekende is nu niet meer mogelijk.


Op dit moment is namelijk de bouw van het Groninger Forum in volle gang en is een flink deel van de oude oostwand van de Grote Markt inmiddels al gesloopt. Dus heb ik ervoor gekozen om op het moment dat dit verhaal speelt de bouw van de nieuwe oostwand in het verhaal te verwerken. 


En zo zal het het verhaal onverwacht (want oorspronkelijk niet gepland bij het bedenken van het verhaal) ook nog eens een specifiek moment in de historie van de Stad Groningen laten zien. Niet dat het voor het verhaal overigens iets uitmaakt (ook niet op termijn), maar voor mensen met een binding met de stad Groningen lijkt mij dit een leuk extraatje.


Natuurlijk komt het verhaal op de eerste plaats en zal de bouw van het Groninger Forum slechts op een paar platen te zien zijn. Wel belangrijk voor het verhaal zijn de Martinikerk en de Martinitoren en die zullen dan ook volop in beeld komen!
Mocht je nu denken dat op bovenstaande tekening wel heel weinig Max en heel veel Martinitoren te zien is, dan klopt dat. En dat is niet voor niets, want...


...juist hogerop zal het verhaal een vervolg krijgen!

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Het ziet er weer allemaal prachtig gedetailleerd uit. Zou leuk zijn dat er van het volgende verhaal een luxe uitgave komt, met schetsen etc.
Ga je volgende maand ook weer naar Kampen ? (hopen dat het niet zo warm is als vorig jaar)

gr. Richard....

IJsbrand Oost zei

Een boekuitgave met een 'making of...' is ook zeker een wens van mij! Dus wie weet...!

Wel zeker ben ik er volgende maand in Kampen weer bij. Die beurs wil ik voor geen goud missen, zelfs niet bij de tropische temperaturen van vorig jaar.