zondag 30 juni 2013

382. Cameo (3)


Op 8 juni jl. bereikte Jan Kruis de respectabele leeftijd van 80 jaar. En in Stripnieuws werd dit heugelijke feit door verschillende stripmakers uitgebreid gevierd door voor de jarige een tekening of stripje te maken.
Omdat ik met Jan vorig jaar met z'n Citroën DS (één van mijn favoriete auto's) een rit door het Drentse landschap heb gemaakt, was de keuze voor een tekening voor de jarige oldtimer snel gemaakt:


Deze tekening bracht mij naderhand op een idee voor mijn eigen cameo in het komende Max Miller vrhaal. Het is waarschijnlijk niet iedereen opgevallen, maar tot nog toe heb ik mijzelf in beide Max Miller verhalen getekend.


In het 8 pagina verhaal 'Spelbederf' zat ik nog erg onopvallend te eten met vrienden (wat overigens wel de aanleiding was om de openingsscène van het verhaal in dit restaurant in Groningen te situeren), maar in 'Moordkunsten' was ik veel prominenter aanwezig door mijzelf maar liefst twee keer te tekenen:


Eerst als medewerker in het veilinghuis van de bad guy Bolle...


...en verderop nog een keertje als figurant bij mijn eigen auto.

Voor mijn cameo in 'De Orde van de Blauwe Steen' werd ik dus op een idee gebracht door de felicitatietekening voor Jan Kruis: waarom niet refereren aan de fantastische rit die ik samen met Jan in de Citroën DS maakte, en deze inpassen in het scenario zoals dat door Frank geschreven werd. Zo gezegd, zo gedaan:


Dit plaatje is dus een dubbele cameo geworden: samen met Jan Kruis rijdend over de Friesestraatweg ter hoogte van het dorp Aduard.
Maar het blijft natuurlijk een cameo, en wij hebben hier geen rol in de plot van het verhaal. Wat dragen we dan bij aan de scène op deze pagina? Dat kun je over een poosje zien in Eppo, want de publicatie van het verhaal nadert nu met rasse schreden!

2 opmerkingen:

Otto zei

De cameo in het restaurant was mij nog niet opgevallen, de andere wel en de nieuwe ziet er geweldig uit. Precies zoals jullie samen soms naar beurzen gaan. Prachtige tekening!

IJsbrand Oost zei

Tja, die cameo in het restaurant was ook niet erg opvallend... Wel erg leuk om zo persoonlijke zaken te verwerken in het verhaal; een extraatje voor de oplettende kijker!