vrijdag 18 januari 2013

363. Impressie


Naast het tekenen van strippagina's voor het nieuwe Max Miller verhaal 'De Orde van de Blauwe Steen' heb ik in de afgelopen maanden in opdracht ook een artist impression gemaakt voor een plan om in de vorm van een samenwerkingproject een terrein te ontwikkelen waar allerlei activiteiten kunnen worden ontplooid. Deze artist impression laat zien hoe het terrein er na een aantal jaren uit zou kunnen zien.

Wat dit te maken heeft met Max Miller? Nou eigenlijk niets, maar als ik met verschillende projecten bezig ben, wil er nog wel eens enige vorm van kruisbestuiving plaats vinden.


Omdat Max Miller in het komende verhaal in een Volkswagen T1 busje rond rijdt, had ik deze bus (en ook de VW Kever van Max uit 'Moordkunsten' trouwens) min of meer gedachtenloos op de parkeerplaats in de artist impression getekend. Toen mijn opdrachtgever dit zag, vond hij het een goed idee om twee innig omarmde mensen bovenop het 'flowerpower busje' te zetten...


... en logischerwijs werden dat natuurlijk Max en Eva! Heeft dit meerwaarde? Nee, niet voor de opdrachtgever, maar dat soort inside verwijzingen vind ik gewoon leuk om te doen. En tekenen moet toch vooral ook leuk zijn, nietwaar?!

Het busje heb ik trouwens al eens eerder gebruikt en wel voor het vaderdag nummer van Eppo Stripblad, waarbij ik aangaf zelf met vaderdag wel zo'n bus te willen krijgen!

Helaas, het bleef bij een Revell bouwdoos (jeugdsentiment!). Maar die blijkt nu wel erg bruikbaar te zijn bij het tekenen van de diverse scènes waarin deze bus figureert. En dit modelletje zal ik nog goed kunnen gebruiken tot en met de allerlaatste pagina's in het verhaal, dus ik ben er toch maar wat blij mee (en is nog een stuk goedkoper ook dan een echte T1)!

4 opmerkingen:

HF zei

Verdraaid, dit onzedelijke tafereel was me helemaal nog niet opgevallen! Gewoon over de parkeerplaats heengekeken.......

IJsbrand Oost zei

Dan heb ik mijn werk blijkbaar goed gedaan, want de focus van de tekening hoort niet op de parkeerplaats te liggen...

Anoniem zei

Zeer knap gemaakte tekening....erg veel detail, en lekker zacht ingekleurd...

lang mee bezig geweest ?

gr. Richard

IJsbrand Oost zei

Hoi Richard,
In doorlooptijd ben ik er ongeveer een maand of vijf mee bezig geweest, vooral omdat de inhoud (wat moet er op de tekening komen) een groeiproces was: tijdens het ontwerpen (alle gebouwen bijvoorbeeld zijn door mijzelf ontworpen) en tekenen werden de verschillende elementen en details in de tekening door de opdrachtgever bepaald. Ik heb dan ook meer getekend dan er nu te zien is. Ook zijn de verschillende elementen nog al eens van plaats veranderd om een uitgebalanceerd geheel (zowel qua inhoud als compositie) te krijgen.
Het tekenen zelf heeft ongeveer 2 weken in beslag genomen. Alleen al alle mensen in de tekening (meer dan 230!) laten acteren kost vreselijk veel tijd. En het kleuren (echt digitaal schilderen, niet even snel de vlakjes vullen) heeft ook een dag of drie gekost.
Gelukkig zijn zowel de opdrachtgever als ik zelf erg tevreden met het eindresultaat.
Groet, IJsbrand