woensdag 23 mei 2012

336. Helden

Even een tussendoortje: Eppo nr. 10 is het helden nummer. En natuurlijk hebben ook stripauteurs hun helden. Verschillende collega tekenaars en scenaristen vertellen en/of laten in dit nummer zien wie hun (strip-) helden zijn. Bovenstaande tekening is mijn bijdrage voor deze special.


Ik heb trouwens lang zitten twijfelen of ik nou Freddy Lombard of Guus Slim helemaal rechts zou tekenen. Uiteindelijk heb ik ze allebei geschetst en toen pas gekozen. Wat de doorslag voor Freddy gaf? Het doorbladeren van het boek 'Chaland: Les Archives Freddy Lombard' waardoor ik wederom op het geweldige tekenwerk van Chaland werd gewezen.


Had ik trouwens deze tekening twee weken geleden getekend, dan was de keuze waarschijnlijk toch gevallen op Guus Slim door de aanschaf van het boek 'M. Tillieux: Heroic'. Hoe toeval een rol speelt bij het maken van een tekening...

10 opmerkingen:

Mario Baert zei

Heroic is in het frans zeker?
Nog niet eerder gezien. Is dit nog verkrijgbaar? En zo ja, waar heb je het zelf gevonden?

IJsbrand Oost zei

Ja, het is in het Frans. Maar omdat het beeldmateriaal de overhand heeft hoeft dat voor niemand een probleem te zijn. Het is een nieuwe uitgave, dus vast nog wel verkrijgbaar. Ik heb mijn exemplaar gekocht bij Lambiek in Amsterdam.

Anoniem zei

Het valt me op dat veel klare lijn tekenaars fan zijn van Chaland....
Die man is helaas veels te vroeg van ons heengegaan....

Ik mis bij jou helden (Nederlandse klare lijn helden) Professor Palmboom en Willem Peper....

groet Richard

IJsbrand Oost zei

@Richard:
Natuurlijk horen Professor Palmboom en Willem Peper in het rijtje van Nederlandse Klare Lijn strips thuis. De redactie van Eppo vroeg echter om mijn 'helden' en omdat bovengenoemde strips niet tot mijn échte favorieten behoren (alhoewel ik ze altijd met veel plezier gelezen heb) komen ze dus niet voor op mijn helden-tekening.
Groet, IJsbrand

Mario Baert zei

IJsbrand, ik heb net zelf ook "Heroic" besteld bij de Fnac in Gent (woon zelf in Zeeuws Vlaanderen, dus makkelijk te doen). Nederlandse boekenwinkels konden hem niet bestellen!. Nietemin moet ook dit exemplaar uit Frankrijk komen en zal zeker 3 weken duren. Pas ook Moordkunsten gekocht, leuk verhaal en tekeningen. Ik mis soms wel eens (ook bij andere strip, Franka bijv.) de plat ingekleurde tekeningen, ik ben niet zo'n fan van die Photoshop airbrush die je tegenwoordig overal ziet en die te pas en te onpas gebruikt wordt. Maar zoveel mensen zoveel smaken natuurlijk.

IJsbrand Oost zei

Hallo Mario,
Heroic is een geweldig boek, en 3 weken is meer dan het wachten waard!
Fijn om te horen dat je Moordkunsten gekocht en met plezier gelezen hebt; daar doe ik het voor.
Wat betreft je opmerking over het inkleuren van strips: die platte inkleuring had natuurlijk veel te maken met de beperkte druktechniek van toen en wie weet hoe de strips destijds waren ingekleurd als men de technische hulpmiddelen van nu tot hun beschikking had gehad. Je hebt trouwens wel een punt mbt de inkleuring als je bedoelt dat je een strip qua inkleuring zo rustig en leesbaar mogelijk moet proberen te houden. En daarbij past een terughoudend gebruik van verlooptinten. Wij (mijn zus Jildou en ik) proberen de inkleuring zo genuanceerd mogelijk te houden (maar met maximale sfeer natuurlijk). Overigens kleuren Jildou en ik de strip in Photoshop helemaal in met emmertje en kwasten en houden we ons verre van de airbrush mogelijkheden.
Maar uiteindelijk komt het, zoals je terecht opmerkt, allemaal neer op eigen smaak.
Groet, IJsbrand

Mario Baert zei

Eindelijk vorige week Heroic binnengekregen. Bleek niet makkelijk. De winkel is 'm kwijtgeraakt en moest opnieuw bestellen waardoor het nog langer duurde. Wel de moeite waard. Mooi met die transparante vellen ertussen voor de kleurindicaties. Mooi verzorgd. Alleen jammer van de typografie en het frans, Maar de plaatjes zijn mooi en daar ging het om. Nogmaals bedankt voor de tip.
Ben trouwens wel benieuwd naar het nieuwe verhaal van Max. Las ik over Antwerpen, jammer dat je daar niet meer laat gebeuren. Franka heeft een verhaal dat zich er afspeelt en het is wel erg leuk om te zien hoe iets wat je kent (Antwerpen is niet zover van Zeeuws Vlaanderen dus ik kom er regelmatig) verstript wordt. De schetsen zijn in elk geval al mooi om te zien.

IJsbrand Oost zei

Het is inderdaad een prachtig boek. Bij mij ligt ie plat op de andere boeken in mijn kast en ik pak ' m elke week week wel even om ' m door te bladeren.
Antwerpen is een mooie stad, dus het is een goede reden om Max daar nog eens echt een bezoek te laten afleggen; moet ik wel op documentatie reis...
Het komende verhaal speelt zich voor een deel af in Groningen. Wellicht voor jou een reden om eens af te reizen naar deze prachtige Noordelijke stad? Kun je gelijk ook het Stripmuseum eens bezoeken.

Mario Baert zei

Groningen ben ik 1x geweest. Een bevriende kunstenaar had er een expositie en toen idd gelijk naar het Stripmuseum geweest. Maar te kort om echt een goede indruk van zowel museum als stad te krijgen.

Antwerpen is ook de moeite waard voor een verhaal, is een havenstad, dat geeft mooie mogelijkheden, voetgangerstunnel voor een spannende achtervolging prachtige oude gebouwen, steegjes en een documentatie reis is dan niet verkeerd. tot zover het toeristische verkooppraatje :)

Wat betreft inkleuren zag ik bij Heroic dat er ook met gouache en waterverf werd ingekleurd. Toevallig mijn favoriete materiaal (zie www.mariobaert.nl), maar toch weer anders. Volgens mij deed Giraud dat vroeger ook voor Blueberry. Kleurtovenaars waren het!

IJsbrand Oost zei

Op dit moment heb ik er helemaal geen tijd voor, maar ik wil toch op enig moment wel weer meer gaan schilderen. Niet in een stripstijl, maar meer (stads-)landschappen schilderen in een soort gestileerde realistische stijl met expressionistische trekjes (vooral wat betreft het kleurgebruik). En dan met wat bredere kwasten (geen penselen) en inderdaad met gouache, gecombineerd met zeefdrukverf voor een mooi transparant effect. Klinkt misschien wat kriptisch, maar ooit ga ik dit weer doen en dan zal ik het op deze blog zetten.