vrijdag 29 juli 2011

298. Moordkunsten: Achtervolging

Hielden de achtervolgers van Max zich op de vorige pagina's nog erg koest, de schittering van de zon in het glas van de verrekijker van Barney maakt daar definitief een einde aan. Tijd voor ACTIE!

Dit zijn heerlijke pagina's om te maken en ik kijk met veel plezier terug op het tekenen ervan. En omdat ik zo'n plezier had bij het maken van deze pagina's heb ik er op deze blog eerder al behoorlijk veel aandacht aan besteed en wel in post 94, 95, 96, 97, 98, 99, 100, 101, 102, 103 en 104. Klik op de links om de making of van deze pagina's (nogmaals) te lezen.

Maar niet alleen de achtervolging met auto's heeft op mij een grote aantrekkingskracht. Het werkelijke plezier is deels inderdaad de actie...


...maar dan wel in combinatie met de felheid van de karakters...

...en het fantastische landschap van Zuid-West Engeland, met karakteristieke havenstadjes...

...kleine weggetjes met ommuurde weilanden en karakteristieke huizen...

...pubs zomaar ergens in 'the middle of nowhere'...

... en niet te vergeten de ruige rotsen en de zee.

Als ik de pagina's nu in Eppo lees, krijg ik meteen weer zin om in die regio op vakantie te gaan. Maar dan liever wel zonder de achtervolgingen waar ik Max aan blootstel...

4 opmerkingen:

Otto zei

Leuk om de foto te zien en dan het getekende resultaat (en de andere setting). Heel erg mooi. Nu een 2tal opmerkingen over de laatste Eppo. Op de eerst MM pagina het VROOEM! plaatje. De auto zo scheef maakt het wat cartoon achtig. Het past niet in de strip. Ook al staat de auto deels op de stoep geparkeerd. En dan het eerste plaatje op de 2de pagina. Dat voorwiel (rechts) staat volgens mij veel te ver naar voren, toch?
Leuk om te zien wat er van de prent is over gebleven (2de pagina laatse plaatje). De prent ia beter omdat de smalle weg er beter op te zien is en dat Max echt nergens heen kan.
De actie zit echt fantastisch in elkaar. Wat ik me nog af vroeg over de inkleuring. Engeland ziet er qua licht hetzelfde uit als Nederland. Waarom daar niet iets mee gedaan? Het decor spreekt uiteraard voor zich maar ik vind het licht in andere landen toch altijd net weer anders (of ben ik dat alleen)?
Verder alles super schitterend en heerlijk om te lezen.
Is er al iets bekend over een album (Breda)?
Hopelijk niet dubbel dippen net als bij Storm wordt gedaan. Wilde toen de dossier (of hoe heet ie) editie hebben maar die komt steeds een jaar later uit. Nu wacht ik zo lang dat ik uiteindelijk helemaal geen strips van Storm meer koop omdat er dan andere boeken weer op m´n radar staan.

IJsbrand Oost zei

Als ik het Vroem plaatje nu weer terug zie is deze inderdaad nog steeds wel iets te cartoonesk. Ik had had 'm al aangepast tov de eerste versie, maar die aanpassing had nog best wat extremer mogen zijn. Dat heb je met strips maken: de enige manier om het te leren is doen en dus leer ik al doende. Dit is dus zo'n leermoment :-)
Dat geldt ook wel een beetje voor het wiel van Volvo op het andere plaatje, al heb ik die bewust iets verder naar voren gezet voor de 'swing' en snelheid van de auto. Maar had misschien ook wel iets minder gekunt. En zo zitten er nog wel meer leermomenten in mijn eerste lange verhaal. En die ga ik mooi toepassen in het volgende verhaal...

Wat betreft de kleur: we hebben heel subtiel de kleuren voor Engeland iets minder groen gemaakt dan Nederland (Cornwall is zo ongeveer het droogste stukje UK). In druk komt dat helaas nauwelijks tot uitdrukking. Nog een leermoment: zet de kleuren waar nodig iets harder aan (en dat was ook al een leermoment in Spelbederf, want de kleurnuances in Moordkunsten zijn al minder genuanceerd).

Het album staat gepland voor begin maart 2012 en wordt uitgegeven door DLC. Breda 2011 is geen optie, want de voorpublicatie in Eppo loopt nog tot medio oktober. Hoe het album wordt uitgegeven is nog niet helemaal uitgekristaliseerd, maar als ik het weet zal ik het hier zeker laten weten.

Dan nog een een vooruitblik: de volgende post gaat over de wisselwerking tussen het laatste plaatje van pagina 29 en de prent met de Volvo, want daar is nog wel iets meer over te vertellen.

Otto zei

Bedankt voor je reactie, IJsbrand.
jammer dat de kleuren in zo´n blaadje toch wel geweld worden aangedaan. Hoe doe je dat nu? Je kan moeilijk 2 verschillende inkleuringen maken, 1 voor de Eppo en 1 voor het album (wat toch wel een beter, dichter bij de bedoelde intentie, zal liggen. Kan je dat met 1 druk op de knop niet iets meer satureren of zoiets?
Maart, dan is er toch die andere grote beurs (Gorinchem)?
Ik ben benieuwd naar de volgende post, van plaatje naar prent.

IJsbrand Oost zei

De kleur in druk is altijd anders dan op het scherm. Je moet dus enigszins op gevoel (en op basis van ervaring) de kleuren kiezen. Dat het verschil Nederland-Engeland nauwelijks te zien is ligt vooral aan mijn eigen subtiele kleurverschillen; die hadden wat groter kunnen/moeten zijn. Misschien dat we voor het album nog hier en daar wat kleine verbeteringen kunnen doorvoeren (naast de noodzakelijke correctie van kleine foutjes hier en daar).

Het album staat inderdaad gepland voor de stripdagen in Gorinchem