zaterdag 9 april 2011

283. Moordkunsten: Max

De eerste twee pagina's van 'Moordkunsten' waren intro, vanaf pagina 3 begint het verhaal pas echt en komt Max Miller zelf in beeld.

In de openingsplaat van het korte verhaal 'Spelbederf' heeft Max natuurlijk z'n eerste kennismaking met de lezer al gehad, maar in dit eerste albumvullende verhaal krijg je iets meer van Max zelf te zien, te beginnen op pagina 3.

De eerst shots zijn ontleend aan een eerder idee van Hans Lijklema om het korte verhaal dat ik ooit maakte voor Wartaal om te zetten in en uit te breiden naar een soort comic formaat. Om dat verhaal op te starten hadden we een soort splash panel bedacht (incl. titel en auteursvermelding) waarbij de wekkerradio afgaat en Max moeizaam de dag begint. Dit idee is dus overgewaaid naar 'Moordkunsten', maar wel in een meer traditioneel jasje en de shot kreeg daarmee ook minder ruimte.

Al eerder heb ik geprobeerd het huis van Max in beeld te brengen. Midden jaren '90 was ik begonnen aan een (niet afgemaakt) 10 pagina verhaal en ook voor dat verhaal vond ik het nodig om Max z'n thuis te laten zien. Waarom ik deze niet gewoon overgenomen heb? Het was achteraf toch niet erg logisch om een vrijbuiter als Max in een appartement te laten wonen met het formaat van een eengezinswoning. Z'n huidige (sterk verkleinde) tweekamer appartementje past hem beslist beter.

Voor de eerste scène had ik twee potloodversies nodig om het juiste resultaat te bereiken. In de eerste versie was ik vooral gericht op het laten zien van Max z'n appartement (en daarmee een stukje achtergrond) en dus kreeg ook de slaapkamer nog een extra plaatje.
Deze opzet was minder goed voor het verloop van het verhaal en dus maakte ik een nieuwe opzet.

In deze versie is het appartement nog steeds goed te zijn, maar is de focus op Max z'n (financiële) problemen sterk vergroot: de berg nog te verkopen boeken is aanzienlijk gegroeid en de blauwe envelop van de Belastingdienst op de deurmat benadrukt nog eens de noodzaak om snel veel te verkopen.
Wat is verder gewijzigd in de definitieve versie? Het door Max geschreven boek is nu duidelijk in beeld, en de krant wordt meer terloops getoond. Belangrijke elementen voor het vervolg van het verhaal...

Geen opmerkingen: