maandag 14 februari 2011

274. Risico's

Voor de strip Max Miller schrijf ik het verhaal en maak ik de tekeningen. Otto vroeg zich af of dat niet een risico is, omdat ik als schrijver dan misschien iets ga schrijven wat ik als tekenaar graag wil tekenen en daarmee dus het verhaal zou laten bepalen door zaken die (alleen) grafisch interessant zijn. Voor mij geldt dit risico vooral andersom. Dit zal ik uitleggen.

Bij het bedenken en vervolgens schrijven van mijn verhalen denk ik in eerste instantie niet aan het tekenen ervan. Vanuit het basisidee (en ga nou niet vragen hoe die ontstaan; die zijn er vaak zomaar ineens) ga ik al brainstormend (en zeker in de beginfase vaak tijdens lange wandelingen) bedenken hoe het verhaal zou kunnen gaan verlopen en wat voor scènes een verhaal nodig zou hebben. In deze fase worden veel verhaallijnen (en soms compleet uitgewerkte scènes) bedacht en vaak weer verworpen, alles om een logisch en consistente plot en verhaallijn uit te dokteren.
Natuurlijk zie ik deze scènes grafisch al wel voor mij (al zegt dat niets over de uiteindelijke uitwerking, want die kan totaal anders zijn), maar ik ben in deze fase toch echt met name bezig met het uitwerken van een verhaal en nog niet met hoe het eruit komt te zien, laat staan met zaken die ik graag zou willen tekenen.
Dit laatste komt pas in de fase hierna. Als de plot en de hoofdlijnen van het verhaal goed en logisch op papier staan (en dat laat ik door een aantal mensen lezen en controleren), moet het verhaal aangekleed worden. Vanaf dit moment zal ik zeker proberen decors en andere objecten in het verhaal te stoppen die ik grafisch interessant vind om te tekenen (al moeten ze wel altijd logisch passen in het verhaal). En die interessante decors enzo zijn absoluut belangrijk, want na het schrijven van het script zal ik nog heel lang vastgekluisterd zitten aan het uitwerken van het net bedachte verhaal, en als ik dan de hele tijd zaken zou moeten tekenen die ik niet leuk vind, dan zou het niet vol te houden zijn.

Bovenstaande wil overigens niet zeggen dat ik geen dingen schrijf die ik niet leuk vind om te tekenen. Het verhaal dwingt een bepaalde logica en dus bepaalde scènes af en die zijn niet allemaal altijd even interessant of leuk om te tekenen.
Zo is het voor het verhaal 'Moordkunsten' nodig dat Max op een gegegeven moment naar een rek met kranten kijkt (en die scène duurt meer dan een pagina lang, waarvan op een aanzienlijk deel van de plaatjes dat rek met kranten te zien is). Als schrijver vond ik het een mooi beeld, als tekenaar echt vreselijk om al die kranten steeds maar weer te moeten tekenen!

In een verhaal zitten altijd een aantal shots of scènes waar je naar uitkijkt om ze te tekenen (en waar je het dus als tekenaar eigenlijk voor doet). In veel gevallen echter kijk ik als tekenaar redelijk neutraal aan tegen datgene wat getekend moet gaan worden. De uitdaging zit 'm dan vooral in het zo goed mogelijk vertellen van het verhaal in grafisch zo interessant mogelijke pagina's dan wel plaatjes. En als dat lukt geeft dat erg veel voldoening!

Maar los van bovenstaande zit er natuurlijk genoeg in het verhaal om mijn tekenaarshart aan op te halen: mooie decors, lekkere actie scènes en een aantal prachtige auto's zoals deze Renault Master...

...en natuurlijk niet te vergeten de Volvo Amazone!

10 opmerkingen:

Otto zei

Hallo IJsbrand,
Bedankt voor de heldere uitleg en zo mooi onderbouwd met de schitterende tekenening. Ik kan niet wachten tot Eppo gaat starten met de voorpublicatie!

IJsbrand Oost zei

Hoi Otto,
De cover voor Eppo is ingeleverd, dus wat mij betreft: let the show begin!!

Otto zei

Kan je al een stukje van de sluier vwb de cover oplichten?
Wat ik mij ook af vroeg is of je het stukje dat in de Eppo bij de making of van de cover staat zelf aanlever of dat het door de redactie wordt geschreven.

IJsbrand Oost zei

De cover laat ik natuurlijk nog niet zien, maar ik zal kijken in welke vorm ik nog een klein tipje van de sluier op kan lichten, los van het sterk ingezoomde beeld op het beeldscherm in mijn werkkamer dat in update 273 te zien is.
De 'making of' bij de cover is (net als bij andere artikelen) vaak een wisselwerking tussen redactie en auteur. Als auteur lever je materiaal aan en de redactie maakt daar vervolgens (in de beperkt beschikbare ruimte) iets leuks van.
Overigens zal ik na publicatie van deze Eppo cover hier een uitgebreidere making of laten zien.

Fokko zei

Hé IJsbrand,
De uniformkleuren van de motoragent zijn al jaren niet meer in gebruik. Is nu een gele jas en nassaublauwe broek (en gele helm).
mvg Fokko

IJsbrand Oost zei

Tja, Dat krijg je als je jaren aan een verhaal werkt...
Gelukkig is het wel duidelijk dat het om een motoragent gaat. En voor het volgende verhaal, dat in een veel korter tijdsbestek gemaakt zal gaan worden, zal ik mijn documentatie absoluut vernieuwen!
Groet, IJsbrand

Anoniem zei

IJsbrand, een mooi kijkje achter de schermen. Overigens is het duidelijk te zien dat je het leuk vindt om de auto's te tekenen; ze zien er prachtig en zeer realistisch uit!

IJsbrand Oost zei

Daar heb ik dan ook wel behoorlijk wat moeite voor moeten doen. Ik kan mij het moment nog wel herinneren dat ik (toen ik een een jaar of 13, 14 was) voor het eerst een auto tekenende die écht leek op type wat ik aan het tekenen was (een Ford Fiesta), en waarbij het perspectief (incl. de wielen) correct was. Een hele overwinning!
Maar het klopt: ik teken heel graag auto's, en heb ook wel een aantal plannen buiten de strip om die met auto's te maken hebben. Wacht maar af...

Anoniem zei

Dat zal ik zeker doen, afwachten... Ik ben dan ook razend benieuwd naar het eerste lange Max Miller verhaal. Aan de hand van wat ik al van je werk gezien heb in Eppo, op deze site en laatst op de beurs in Gorinchem gaat het tekenwerk mij vast goed bevallen. Is het overigens de bedoeling dat de strip ook als album uitgegeven gaat worden door DLC als de reacties van de Eppo lezers positief zijn?

IJsbrand Oost zei

Ja, het is zeker de bedoeling dat DLC ook het album uit gaat geven. En daarna natuurlijk op naar het volgende verhaal!