vrijdag 10 september 2010

251. Cornwall

Het belangrijkste bij het maken van een strip is natuurlijk het vertellen van het verhaal. En in principe is alle beschikbare ruimte (in mijn geval 46 pagina's) daarvoor bestemd. Dat neemt niet weg dat je als tekenaar natuurlijk wel kunt proberen zoveel mogelijk mooie plaatjes te maken, en als het even kan uitpakken met sfeervolle decors.

In deze fase van het verhaal bevindt Max zich dus in Cornwall (Zuidwest Engeland) en verblijft hij in een groot landhuis op de rotsen, direct aan de kust. Een fijner decor kan ik mij bijna niet voorstellen en ik heb dan ook geprobeerd zowel dit landhuis als de omgeving zoveel mogelijk ruimte te geven.

Dat heb ik onder andere gedaan door bovenstaand interieur in het landhuis grote ramen te geven, waardoor ik in staat was om het landschap als achtergrond (en sfeerbepalend element) in de tekening te verwerken.

Daarnaast speelt een scène zich af op het strand, zodat zowel het huis, de bosrijke heuvels als de zee tegelijkertijd in beeld gebracht kunnen worden (en met die combinatie van beeldelementen kun je daarmee in kleur prachtige sfeerplaatjes maken).

Wie trouwens denkt dat eenvoudige plaatjes wel even snel getekend worden komt bedrogen uit. Vaak zijn de eenvoudigste plaatjes (relatief) het meest arbeidsintensief, zoals onderstaande schetsen van de radio op het strand laten zien.

De eerste versie van het plaatje was te vlak en had te weinig diepte, waardoor het idee van een radio met hoog volume onvoldoende uitkwam.

Opnieuw dus, en ditmaal proberen net iets meer diepte meegeven zodat de radio meer naar de lezer toekomt.

De tweede (ruwe) opzet was al veel beter, maar meestal heeft zo'n tekening nog wel een aantal versie nodig om z'n definitieve vorm te krijgen.

Maar als het uiteindelijk dan toch lukt kan ik als tekenaar best wel even met tevreden gevoel naar het resultaat kijken (maar niet te lang natuurlijk, want de volgende reeks plaatjes liggen alweer te wachten om uitgewerkt te worden).

Geen opmerkingen: