zondag 11 oktober 2009

198. Tijdsbesparing

Bij de hermontage van de reeds getekende pagina's van Moordkunsten heb ik dus een redelijk effectieve en efficiënte werkwijze gevonden. Omdat gebrek aan tijd altijd een issue is (vandaar ook dat ik deze blog zeer onregelmatig bijhoud) wil ik ook de inktfase zo efficiënt mogelijk doorlopen, wederom natuurlijk zonder dat de kwaliteit daaronder te lijden heeft.

Om dit te realiseren print ik de digitaal gemonteerde stroken uit op A3 (om precies te zijn: het kader van mijn standaard stroken is 39 x 16,5 cm). Omdat een deel van de plaatjes breder en/of hoger zijn dan de oorspronkelijke versies teken ik de ontbrekende delen van de plaatjes erbij (op onderstaande strook hoefde dat niet, maar binnenkort laat ik op deze blog wel een voorbeeld zien).
Vervolgens leg ik een strook natuurkarton (gladde kant boven!) over de geprinte potloodtekening heen die ik met schilderstape vastplak aan deze print, zodat het geheel niet gaat schuiven.


Daarna inkt ik de pagina op de lichtbak, zonder dat ik op het vel natuurkarton de potloodtekening nogmaals heb getekend en dat scheelt al gauw een paar uur werk per strook! Hier en daar zijn trouwens wel potloodlijntjes te ontdekken. Deze pagina´s heb ik al een poos geleden getekend en dus grijp ik nu de gelegenheid aan om de hoofdjes en gezichtsuitdrukkingen indien nodig iets te verbeteren. En er moet zo nu en dan ook een extra plaatje getekend worden, waarvoor ik wel gewoon de potloodtekening op het karton maak.

Maar al met al scheelt deze werkwijze mij vele uren werk per pagina en dat is voor mijn nu dé manier om in een redelijk tempo pagina´s op te kunnen leveren.

2 opmerkingen:

Otto zei

Hoi IJsbrand,

Het ziet er weer allemaal fantastisch uit en ik ben blij dat je je weer helemaal op Moordkunsten heb gestort.
Ik ben nu wel enorm benieuwd wat er in dat kleine vierkantje komt...

IJsbrand Oost zei

Hé Otto,

Dat kleine vierkantje zal ik in de volgende update laten zien, van schets (is al gemaakt) tot geïnkt plaatje. Nog even geduld...