woensdag 7 oktober 2009

197. Hermontage

Ik heb de neiging om een pagina vol te proppen met plaatjes. Het gevolg is dat een pagina uit z'n voegen barst van de lijntjes; de lezer krijgt waar voor z'n geld, maar het verhaal wordt beslist minder goed leesbaar.

'Proppen' doe ik vooral als het verhaal schreeuwt om meer plaatjes om het verhaal (vloeiend) te vertellen, maar de beschikbare ruimte allang op is.

Dit is terug te zien op veel pagina's van Moordkunsten (alhoewel gelukkig niet allemaal). En omdat ik uiteindelijk een lekker leesbaar verhaal wil afleveren ben ik begonnen met het meer ruimte geven van het reeds bestaande tekenwerk, onder het motto van 'minder is meer'.


Bovenstaande strook is de oorspronkelijke getekende versie. Ondanks dat de flow van het verhaal wel oké is, zijn 6 plaatjes wel erg veel voor één strook. Met name de botsing komt door de kleine plaatjes minder goed uit de verf dan wenselijk is.

Dat kan dus anders. Nou heb ik (om produktie technische redenen) niet de tijd om alles nog eens netjes over te tekenen. Dat zou trouwens ook zonde van de tijd zijn; die tijd steek ik liever in nieuw tekenwerk.

Ik kies dus voor de efficiënte methode, echter wel zonder in te (willen) leveren op kwaliteit!


De hermontage van de pagina's (of eigenlijk herbewerking, want een nieuwe indeling vraagt om vergroten, verkleinen, uitbreiden en soms een extra plaatje tekenen) doe ik dus digitaal in Photoshop. Hierdoor ben ik lekker flexibel en kan ik onbeperkt knippen, plakken, schuiven, vergroten, verkleinen, afsnijden en bijtekenen totdat ik tevreden ben over het resultaat. En ik ben pas tevreden als a) de pagina meer ruimte heeft gekregen en dus rustiger leest, b) als het verhaal (nog steeds) goed verteld wordt.

Natuurlijk ben ik er met deze digitale montage nog niet. Maar daarover binnenkort meer....

1 opmerking:

HF zei

Verdorie, ben ik vergeten dat dinsdag te bekijken!