dinsdag 18 augustus 2009

185. Spelbederf 6: Paintballtroopers

Om een verhaal realistisch te kunnen houden moet je je documenteren. Niet alleen beeldmateriaal is dan relevant, ook concrete informatie is onontbeerlijk.
In het geval van het Max Miller verhaal 'Spelbederf' had ik bedacht dat Max uiteindelijk knikkers afschiet met een paintballpistool, of markers zoals ze in vaktermen worden genoemd. Ik wist echter niet of dit wel mogelijk was en heb toen contact gezocht met een paintball centrum in mijn woonplaats Assen. Na enige aarzeling ('Wat voor 'gek' wil nu knikkers afschieten met een marker?') werd ik hartelijk ontvangen bij het bedrijf
Paintball Troopers en kreeg ik een uitgebreide rondleiding en uitleg over het gebruik van paintballmarkers door eigenaar Björn van Strien.

Ik vind het geweldig en erg bijzonder dat mensen zomaar bereid zijn om tijd te steken in mijn documentatiedrang als ik uitleg dat ik informatie en beeldmateriaal nodig heb voor een stripverhaal.

Als dank voor alle informatie heb ik het logo van Paintball Troopers een aantal keren in de strip verwerkt. Op de tafel in het appartement van Eva staat dus een doosje met verfpatronen waarop ik het logo getekend heb.

Overigens heb ik niet alleen Paintball Troopers 'lastig gevallen', ook Erik Schade van restaurant Boccaccio in Groningen verleende alle medewerking door mij buiten openingstijden uitgebreid de tijd te geven om foto's te maken van de restaurants en terrassen in de Via Vecchia. Die hoefde ik trouwens niet apart in een detail van een plaatje te verwerken, want deze foto's heb ik uitgebreid gebruikt voor de decors van pagina 1 en 2.

Geen opmerkingen: