vrijdag 16 mei 2008

103. Digitaal

Tijdens het tekenen van dit verhaal ontwikkel ik voor mijzelf steeds meer technieken, zowel om de kwalititeit als de kwantiteit van mijn tekenwerk te verhogen. Nu werk ik niet zo snel, mede doordat kwaliteit bij mij hoog in het vaandel staat. Maar uiteindelijk gaat het wel om het produceren van een volledig verhaal en dus ook om de kwantiteit. Mede hierdoor ben ik gaandeweg het tekenen steeds meer digitale technieken gaan gebruiken.

Ik teken nog steeds alle schetsen uit op papier, maar als het nodig is combineer ik losse schetsen digitaal tot 1 plaatje en tegenwoordig bewerk ik ook vaak de getekende schetsen digitaal. Dat kunnen verhoudingen in acteurs, auto’s of hele decors zijn. Dit digitaal bewerken scheelt vaak bijzonder veel tijd.

Ik hoef enerzijds niet te ‘wachten’ met een totaalblik op de een plaatje totdat ik de potloodtekening heb gemaakt (die ik vaak dan ook nog weer hier en daar moet wijzigen omdat het niet precies is zoals ik het wil), maar krijg door de digitaal samengestelde schets al een goed beeld van het uiteindelijke plaatje, die daarna dan vaak in één keer goed in potlood kan worden getekend op de uiteindelijke pagina.
Anderzijds hoef ik schetsen door ze digitaal te bewerken vaak niet een aantal keren over te doen om tot het gewenste schetsresultaat te komen; ik pas ze gewoon schetsmatig digitaal aan totdat ik het gewenste resultaat heb. Overigens maak ik toch wel vaak veel meer schetsen dan ik daadwerkelijk op de pagina’s gebruik, maar schetsen die het nog nét niet zijn kan ik vaak digitaal dusdanig verder bewerken dat ik niet nog een aantal versies op papier verder hoef te schetsen voor het juiste resultaat en dat scheelt.

Hieronder de volgende stadia in de uitwerking van plaatje 5 van pagina 25: zoek de verschillen!






Geen opmerkingen: