zondag 6 april 2008

96. Peter Jackson

Sinds ik op mijn 16e ‘The Lord of the Rings’ van Tolkien las, ben ik een groot liefhebber van dit epische verhaal. Niet zo gek dat ik mij enorm verheugde toen de verfilming ervan werd aangekondigd. En ik werd niet teleurgesteld: fantastische films die de kern van de boeken volledig recht doen.
Wat dit met mijn stripverhaal in wording te maken heeft? Niets, en toch alles!


Het maken van een strip lijkt veel op het maken van een film. Heel kort samengevat bedoel ik hiermee dat bij beide een verhaal in beelden wordt verteld. En deels kun je daarbij bij zowel film als strip dezelfde principes hanteren.
Op de extended editions van de dvd van ‘The Lord of the Rings – The Two Towers’ legt regisseur Peter Jackson uit waarom hij de film zo gemaakt heeft en niet anders. Over de hele linie interessante materie, maar één opmerking sprong eruit.


Peter Jackson zat erg te worstelen met het monteren van de slag om Helms Deep, nl. hoe hou je een veldslag van zo’n 20 minuten interessant en zorg je ervoor dat de kijkers niet voortijdig afhaken. Hij vond de oplossing in de focus op de hoofdpersonen.
Als je dit deel van de film analytisch bekijkt blijkt dat Jackson na een aantal meer algemene shots van de gevechten altijd weer terugkeert bij zijn hoofdpersonages. Door op deze manier de focus te leggen op deze hoofdpersonages die de kijkers al anderhalve film hebben gevolgd in hun queeste, laat hij primair de kijker meeleven met het lot van de hoofdpersonen en vertelt ondertussen ook nog even het verloop van de veldslag.


Nou vertel ik niet het verhaal van een grote veldslag, maar er is wel een parallel te trekken tussen de slag om Helms Deep en de achtervolgingsscène die ik vertel in ‘Moordkunsten’.
Bij de achtervolging trapte ik bijna in de valkuil om alleen maar totaalshots te maken van twee racende auto’s door het heuvellandschap van Devon. Met de snelheid van de auto’s (en daarmee de snelheid van het verhaal op deze pagina) was niets mis. Wat er wel aan ontbrak was enige emotionele binding van de lezer met Max en zijn achtervolgers, vooral omdat Max en zijn achtervolgers eigenlijk alleen maar op afstand te zien waren achter de ramen van respectievelijk de Volvo en de Toyota.


Gelukkig realiseerde ik mij dit tijdig door het luisteren naar het filmcommentaar van Peter Jackson bij ‘The Two Towers’. Ik heb dus gedoseerd de reacties van zowel Max als zijn achtervolgers toegevoegd aan de montage van de pagina (de rood omrande plaatjes in bovenstaand schetsje).


Eerst nog door de auto’s dichterbij te halen en zo de personages vanchter de ramen te laten reageren op hetgeen er gebeurt…


…uiteindelijk gewoon door close-ups te tekenen en deze af te wisselen met de racende auto’s.

En zo wordt plaatje 4 van pagina 24 (zie ook de vorige update) niet alleen een stukje racende hardware (in een verbreed plaatje, waardoor de actie van de Toyota ook nog eens beter uitkomt), maar ook een shot waarbij de hoofdpersonages daadwerkelijk een hoofdrol (blijven) spelen.

Verwachting volgende update: zondag 13 april 2008

Geen opmerkingen: