zondag 15 juli 2007

60. Achtergrond (2)

Toen ik de eerste strook van pagina 13 tekende wist ik nog niet of ik op de eerste twee plaatjes van die strook wel een achtergronddecor zou tekenen. Dit soort keuzes heeft alles te maken met de leesbaarheid van de plaatjes en dus de pagina. Uiteindelijk heb ik er voor gekozen om wel een achtergronddecor achter de actie op de voorgrond te tekenen. De plaatjes lijken met decor realistischer en krijgen meer sfeer.

Zo'n achtergronddecortje teken ik helemaal uit om alle verhoudingen te laten kloppen, ondanks dat het grootste deel ervan weer afgedekt wordt door de actie. In dit geval diende dit uitgewerkte schetsje nog een ander doel, nl. de basis voor het ontwerp van de sfeer en de stijl van de hele woonkamer in het huis. Op pagina 14 (en 15) is het interieur van deze kamer het basisdecor voor bijna alle handelingen.

Om het voor mijzelf makkelijker te maken bedenk ik bij het ontwerpen van zo'n kamer een persoonlijke achtergrond voor de bewoner. Op die manier komen stijl en sfeer min of meer vanzelf. In dit geval bedacht ik voor de oude man een koloniaal verleden. Op basis van dit gegeven koos ik voor meer traditionele meubels met een licht koloniaal tintje.


Stijl en sfeer komen bij het bedenken van een bewoner bij mij dus min of meer vanzelf. Bij het tekenen zelf gebruik ik vervolgens wel veel foto-documentatie die recht doen aan de gewenste stijl en sfeer die ik voor ogen heb.

Verwachting volgende udate: zondag 22 juli 2007

Geen opmerkingen: